بر اساس اسناد تازه رویت شده از یک پتنت متعلق به سامسونگ، محاسبه میزان چربی بدن یکی از قابلیت‌های احتمالی ساعت‌های هوشمند بعدی این شرکت است. ویژگی نام برده، دستاوردی بزرگ در دنیای گجت‌های پوشیدنی محسوب می‌شود.

به تازگی اسناد مربوط به یکی از پتنت‌های به ثبت رسیده توسط سامسونگ در سال 2015 به صورت عمومی منتشر شده است. این پتنت به یک ویژگی مربوط به ساعت‌های هوشمند این شرکت اشاره دارد. با استفاده از آن، از طریق بند ساعت قادر به اندازه‌گیری ترکیب بدن خواهیم بود.

به این ترتیب کاربر می‌تواند از طریق ساعت هوشمند خود به محاسبه میزان چربی بدن بپردازد. نکته جالب توجه، امکان استفاده از ساعت‌های هوشمند کنونی سامسونگ همچون گلکسی واچ وگلکسی واچ اکتیو به این منظور است، چرا که الکترودهای مورد نظر برای فراهم کردن امکان محاسبه میزان چربی بدن در بند ساعت تعبیه شده و نیازی به ارتقای سخت افزارهای داخل خود ساعت‌ها وجود ندارد. به عبارتی امکان یکپارچه‌سازی این دو ساعت با بندهای مخصوص به تصویر کشیده شده در اسناد مربوط به پتنت نام برده وجود دارد.

چگونگی محاسبه میزان چربی بدن با ساعت هوشمند

یک دستگاه محاسبه ترکیب بدن، از تجزیه و تحلیل امپدانس بیوالکتریک (BIA) بهره می‌برد تا بتواند نسبت چربی و رطوبت را با استفاده از یک جریان ضعیف محاسبه کند. علاوه بر آن، امکان آنالیز مقاومت الکتریکی بین بافت‌های چربی و بافت‌های غیر چربی بدن نیز میسر است.

بر اساس عکس‌های این پتنت، برای محاسبه چربی بدن با استفاده از یک ساعت هوشمند، داخل بند آن دو الکترود قرار می‌گیرد. این الکترودها با مچ کاربر ارتباط برقرار می‌کنند. دو الکترود دیگر نیز در بیرون از بند قرار می‌گیرند و کاربر باید برای محاسبه چربی بدن خود انگشتش را روی آن‌ها قرار بدهد.

در حال حاضر به منظور محاسبه میزان چربی بدن مجبور به استفاده از دستگاه‌هایی در اندازه‌های به مرانب بزرگتر از ساعت‌های هوشمند هستیم، به همین دلیل پتنت سامسونگ، ایده‌ای بسیار کاربردی و تکنولوژیک به شمار می‌رود. معرفی چنین قابلیتی در یک ساعت هوشمند دستاورد بزرگی بوده و همانند زمان معرفی قابلیت ECG (برای ثبت ضربان قبل به وسیله ساعت هوشمند) در اپل واچ 4 سر و صدای زیادی به پا خواهد کرد. البته همانند هر پتنت دیگر، تضمینی برای عملیاتی شدن این ایده وجود ندارد.

منبع: gadgetnews