کمبود کیت‌های آزمایش تشخیص کرونا به مشکلی جدی برای کشورهایی تبدیل شده است که سعی می‌کنند افراد مبتلا به کووید ۱۹ را ردیابی و پیدا کنند. بااین‌حال، پروژه‌ای که به‌تازگی در حال راه‌اندازی است، می‌تواند به ساخت حسگری برای گوشی‌های هوشمند منجر شود که ویروس کرونا را با دمیدن روی آن تشخیص می‌دهد.

علاوه‌براینکه به‌اندازه‌ی کافی کیت آزمایش تشخیص کرونا وجود ندارد، بسیاری از افراد شیوه‌ی انجام این آزمایش را ناراحت‌کننده و ناخوشایند می‌دانند. در این روش، از چوبی شبیه به گوش‌پاک‌کن برای جمع‌آوری مخاط از پشت حفره‌ی بینی و گلوی فرد استفاده می‌شود. تیمی از دانشگاه یوتا مشغول کار روی پروژه‌ای است که می‌تواند ردیابی ویروس دنیاگیر کرونا و آزمایش تشخیص بیماری کووید ۱۹ را بسیار آسان‌تر کند. این پروژه روی بازتعریف اهداف حسگری متمرکز است که پیش‌تر در سال ۲۰۱۶ برای تشخیص ویروس زیکا ساخته شد. پروفسور مسعود طبیب‌آذر می‌گوید:

این پروژه را ۱۲ ماه پیش آغاز کردیم. ایده‌ی اصلی این بود که مردم را قادر سازیم تا بتوانند در مکا‌ن‌هایی که به آن سفر می‌کنند، حسگر شخصی خودشان را برای شناسایی ویروس زیکا داشته باشند. هدف ما این است که این حسگر را برای شناسایی [بیماری] کووید ۱۹ برنامه‌ریزی کنیم.

نمونه‌ی اولیه‌ی این دستگاه حدودا یک‌ اینچ عرض دارد و با بلوتوث به گوشی هوشمند متصل می‌شود و ازطریق درگاه شارژ نیرو می‌گیرد. ادامه‌ی ‌روند کار با این دستگاه با قراردادن ذره‌ای میکروسکوپی از بزاق روی آن یا ازطریق دمیدن، سرفه‌کردن، نفس‌کشیدن یا عطسه‌کردن در حسگر میسر می‌شود. همچنین، کاربران می‌توانند با برداشتن نمونه ازطریق چوب نمونه‌گیری از سطوح هدف و گذاشتن آن روی حسگر، آزمایش تشخیص ویروس را انجام دهند.

درصورت وجود ویروس کرونا، DNA تک‌رشته‌ای با نام آپتامر در این حسگر به پروتئین‌های ویروس متصل می‌شود و مقاومت الکتریکی حاصل‌شده به نتیجه‌ی مثبت منجر می‌شود. این دستگاه می‌تواند نتیجه‌ی آزمایش را به مسئولانی ارسال کند که در حال رهگیری شیوع ویروس هستند.

به‌لطف جریان الکتریکی کوچکی که نمونه‌های پیشین را از بین می‌برد، این حسگر می‌تواند بیش از یک‌بار استفاده شود. همچنین، قیمت دستگاه مذکور تنها ۵۵ دلار خواهد بود. انتظار می‌رود آزمایش‌های بالینی از ژوئیه آغاز شود و این دستگاه به‌زودی و از سه ‌ماه دیگر دردسترس عموم باشد.

منبع: zoomit.ir