برای تقویت سیستم ایمنی بدن چکار کنیم؟

تقویت سیستم ایمنی بدن سبب مقابله بهتر با بدن بیماری ها می شود. سیستم ایمنی بدن کار قابل توجهی در دفاع از بدن ما در برابر میکروارگانیسم های بیماری‌زا انجام می دهد. اما گاهی اوقات ممکن است سیستم ایمنی در انجام وظیفه خود شکست خورده و حمله یک میکروب شما را بیمار کند.

۶ واقعیت جالب درباره سیستم ایمنی بدن

۱-علائم بیماری‌ها اغلب پیامد فعالیت سیستم ایمنی بدن هستند: علائم بیماری‌ها گاهی اوقات نیز به دلیل واکنش سیستم ایمنی بدن در برابر میکروارگانیسم‌ها بروز می‌کنند.

۲-سیستم ایمنی بدن از کمبود خواب آسیب می‌بیند: سیستم ایمنی سالم در پیشگیری از سرماخوردگی، آنفلوآنزا و دیگر بیماری‌ها نقش به سزایی دارد. اما کمبود خواب از توانایی این سیستم در بدن برای مبارزه با بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.

۳-بیماری‌های خودایمنی بیشتر بر زندگی زنان اثر دارد: بیماری خودایمنی اختلالی است که بر اثر آن فعالیت طبیعی دفاعی بدن بیش از حد فعال می‌شود و به بافت‌های معمولی و سالم بدن حمله می‌کند.

برخی بیماری‌های خودایمنی

  • اروماتیسم مفصلی
  •  بیماری سلیاک
  •  پسوریازیس
  • لوپوس

بیماری های خودایمنی | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

اما این نقص ایمنی با نسبت برابر زندگی زنان و مردان را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. اصولا زنان بیشتر از مردان به این اختلال دچار می شوند.

۴-باکتری‌های معده در سلامت سیستم ایمنی نقش مهمی دارند: بدن انسان محل زندگی میلیون‌ها باکتری است. این میکروب‌ها برای دستگاه گوارش مفید هستند و در هضم و ترکیب ویتامین‌های B و K کمک می‌کنند. باکتری‌های معده به سیستم ایمنی بدن نیز کمک می‌کنند و در حفظ سلامت بدن اثر دارند.

۵- نور خورشید تاثیرات پیچیده‌ای بر سیستم ایمنی بدن دارد: قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند واکنش بدن به عفونت‌های باکتری، ویروسی و قارچی از بین ببرد. همچنین،‌ نور خورشید باعث می‌شود بدن ویتامین D تولید کند. سلول‌های T شکل سیستم ایمنی در صورت شناسایی مقدار ناچیزی ویتامین D در جریان خون حرکت نمی‌کنند.

ویتامین d برای تقویت سیستم ایمنی بدن | مرکز خدمات پرستاری مهرپرور

۶-گلبول‌های سفید مقدار کمی از خون را تشکیل می‌دهند: سیستم ایمنی، بدن را از بیماری‌ها و عفونت‌ها حفظ می‌کند به همین دلیل همه بر این باورند که گلبول‌های سفید خون بخش قابل توجهی از خون را تشکیل می‌دهند.

اما گلبول‌ سفید تنها یک درصد از سلول‌ها را در هر پنج لیتر خون متعلق به یک فرد بزرگسال تشکیل می‌دهد.

۱۱ راهکار تقویت سیستم ایمنی بدن

توسط ۱۱ روش زیر می توانیم سیستم ایمنی بدن خود را در مقابل کرونا ، ویروس ها و بیماری ها بالا ببریم:

۱) کاهش استرس برای تقویت سیستم ایمنی بدن

اگر استرس در بلند مدت ادامه یابد و حالت مزمن به خود بگیرد، آثاری منفی بر سلامت انسان دارد.استرس مزمن می تواند سیستم دفاعی بدن انسان را تضعیف کند. تا حد امکان از استرس پرهیز کرده و آن را مدیریت کنید.

۲) استفاد از غذاهای رنگارنگ برای تقویت سیستم ایمنی

میوه ها و سبزیجات رنگارنگ سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند. این مواد مفید با رادیکال های آزاد، با مولکول هایی که به سلول های بدن انسان آسیب می رسانند، مبارزه می کنند.

تغذیه برای تقویت سیستم ایمنی بدن | مرکز خدمات پرستاری مهرپرور

۳) ورزش سیستم ایمنی بدن را قوی می کند

ورزش بهترین روش تقویت سیستم ایمنی بدن انسان است. همچنین، ورزش می تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک می کند. به علاوه ورزش از ابتلا به پوکی استخوان، بیماری قلبی و انواع سرطان جلوگیری می کند. فعالیت هایی مانند دوچرخه سواری، پیاده‌روی، یوگا و شنا نیز مفید هستند.

۴) خواب خوب داشته باشید

سیستم ایمنی بدن انسان برای مبارزه با بیماری ها به خواب با کیفیت احتیاج دارد. حدود ۷ تا ۹ ساعت خواب خوب شبانه برای بیشتر سالمندان  مناسب است. پرستار سالمند مناسب باید یه برنامه دقیق برای خواب سالمند در نظر بگیرد. برای داشتن خواب خوب یک برنامه منظم در نظر بگیرید برای :

خواب خوب برای تقویت سیستم ایمنی بدن | خدمات پرستاری مهرپرور

  • زمان به خواب رفتن
  •  فعالیت بدنی طی روز
  • خنک نگه داشتن اتاق خواب
  • پرهیز از کافئین و الکل نزدیک به زمان خواب
  • اختصاص زمان برای کسب آرامش پیش از خواب

۵ ) داروهای گیاهی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

برخی مکمل ها و گیاهان دارویی می توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن انسان کمک کنند اما قبل از مصرف آنها حتما با پزشک خود مشورت کنید. مکمل ها و گیاهان دارویی ممکن است موجب برخی تداخلات دارویی شوند. پزشک می تواند موارد بی خطر و دوز مصرف درست را به شما ارائه کند.

۶) پرهیز از مصرف الکل برای تقویت سیستم ایمنی بدن

مصرف الکل می تواند سیستم ایمنی بدن انسان را ضعیف کند و احتمال ابتلا به بیماری ها را افزایش دهد.

پرهیز از مصرف الکل برای تقویت سیستم ایمنی بدن | مرکز خدمات پرستاری مهرپرور

۷) ازمصرف سیگار بپرهیزید

سیگار حاوی مواد شیمیایی و سموم مضر مختلف است و باعث تضعیف سیستم ایمنی می شود.

۸) مدام دست های خود را بشویید

با شستشوی منظم دست ها با آب جاری و صابون بسیاری از میکروب ها را پیش از این که وارد بدن شوند، از بین می برید. دست های خود را حداقل به مدت ۲۰ ثانیه با صابون بشویید. اگر آب و صابون در اختیار نداشتید، می توانید از محصولات ضد عفونی کننده نیز استفاده کنید.

۹) اثر خنده بر سیستم ایمنی

خندیدن احساس بهتری را در شما ایجاد می کند. همچنین این سیستم در بدن افرادی که با صدای بلند به ویدئوهای کمدی می خندیدند، عملکرد بهتری دارد. پرستار سالمند در منزل باید روز این موضوع مانور بیشتری بدهد.

۱۰)روابط اجتماعی

پیوندهای اجتماعی قوی می توانند بر سلامت انسان موثر باشد. برای مثال افرادی با روابط سالم نسبت به آنهایی که از پیوندهای اجتماعی ضعیفی برخوردار هستند، احتمال بیشتری دارد عمر طولانی‌تری داشته باشند.

۱۱) خوش بین باشید

افکار مثبت سیستم ایمنی و عملکرد دفاعی بدن را تقویت می کند. حتی در شرایط سخت سعی کنید امیدوار باشید و افکار منفی را از خود دور کنید.

برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه بخوریم ؟

برخی مواد غذایی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند. اگردنبال راهی برای پیشگیری از سرماخوردگی ، آنفلوآنزا  و کرونا هستید، طوری برنامه ریزی کنید تا در وعده های غذایی تان از تقویت کننده های سیستم ایمنی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم، استفاده کنید: یکی از بهترین راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن ، داشتن یک رژیم غذایی سالم است که به شرح زیر است:

تغذیه مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن | مرکز خدمات پرستاری مهرپرور

 نکته: اگر دارویی مصرف می‌کنید یا دچار بیماری و اختلالی هستید، حتما قبل از انجام هرگونه تغییر در برنامه غذایی خود با پزشک‌تان مشورت کنید.

۱- لبنیات برای تقویت بدن ضعیف

مخصوصا انواع پروبیوتیک که مصرف روزانه آنها احتمال بروز بیماری‌های روده و دستگاه گوارش را کاهش می‌دهد.

۲-  فیبر برای تقویت سیستم ایمنی بدن

میوه‌ها و سبزی‌ها حاوی فیبر هستند.

۳-جوی دوسر مناسب برای سیستم ایمنی بدن

حاوی فیبری به نام بتا گلوکان است که این نوع فیبر می‌تواند با پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های میکروبی، باعث تقویت سیستم دفاعی بدن شود.

۴-سیر از غذاهای تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

سیر با عوامل عفونی و باکتریایی در بدن مبارزه می‌کنند و در نهایت، به افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن منجر می‌شوند. سیر دارای مقدار کمی زینک یا روی است که برای سلامتی بدن ضروری است.

۵- غذا های دریایی برای تقویت سیستم ایمنی انسان

سلنیوم و اسیدهای چرب امگا۳ که به وفور در ماهی و به طور کلی در غذاهای دریایی وجود دارند. از مهم‌ترین ترکیب‌های مفید و موثر برای افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شوند.

۶- بادام سیستم ایمنی را چگونه تقویت می کند؟

بادام سرشار از ویتامین E است و می‌تواند به عنوان آنتی اکسیدان در بدن عمل کند. همچنین بادام آهن و پروتئین زیادی دارد و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

برای افزایش سیستم ایمنی بد چه بخوریم ؟ | مرکز خدمات پرستاری مهرپرور

۷- آووکادو ، خوراکی برای تقویت سیستم ایمنی

آووکادو مانند روغن زیتون سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع و منبع بسیار خوبی از ویتامین E، ویتامین سی، آهن و روی است.

۸- کلم بروکلی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل کرونا

کلم‌بروکلی منبع بسیار عالی از ویتامین C، A و آهن گیاهی است که آنها نیز مانند ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفیدند.

۹-کلم پیچ

سرشار از مواد مغذی از جمله ویتامین A است که برای سلامت پوست و غشاهای مخاطی از اهمیت زیادی برخوردار است. کلم‌پیچ همچنین سرشار از ویتامین C و E، آهن و روی است.

۱۰-انبه

این میوه سرشار از ویتامین‌هایی مانند A و C است و به میزان قابل‌توجهی ویتامین E دارد.

۱۱-فلفل قرمز شیرین

فلفل قرمز شیرین برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است.

تقویت سیستم ایمنی با تغذیه | مرکز خدمات پرستاری مهرپرور

فلفل قرمز شیرین منبع خوبی از ویتامین های زیر است :

  • ویتامین A
  • ویتامین C
  •  ویتامین E

۱۲-سیب زمینی شیرین

حاوی مقدار زیادی ویتامین A است و به میزان کافی ویتامین C، ویتامین E و مقداری آهن گیاهی نیز دارد.

۱۳-تن ماهی

ماهی تُن منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ و همچنین سرشار از روی، سلنیوم و پروتئین است که همه‌ی آنها برای تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن ضروری هستند.

۱۴-ماست

ماست از بهترین غذاهای شناخته‌شده به‌عنوان منبع پروبیوتیک‌ است و به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

ماست و سیستم ایمنی | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

ماست حاوی مقدار مناسبی از ویتامین های زیر است :

  • ویتامین A
  • روی

۱۵-مرکبات و تقویت سیستم ایمنی بدن

مرکبات سرشار از ویتامین C هستند. این ویتامین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. ظاهرا این ویتامین با افزایش تولید گلبول‌های سفید خون به سیستم ایمنی کمک می‌کند با عفونت مبارزه کنند.

۱۶-فلفل دلمه ای قرمز

ویتامین C در فلفل دلمه ای قرمز دو برابر مرکبات است. ویتامین C علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، به حفظ سلامت پوست هم کمک می‌کند.

با چه غذایی سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم ؟ | مرکز خدمات پرستاری مهرپرور

۱۷-زنجبیل برای تقویت سیستم ایمنی بدن

زنجبیل به کاهش التهاب و تسکین بیماری‌های التهابی از جمله گلودرد کمک می‌کند. زنجبیل به کاهش دردهای مزمن نیز کمک می‌کند و ممکن است دارای خواصی برای کاهش کلسترول هم باشد.

۱۸-اسفناج

اسفناج سرشار از ویتامین C است همچنین حاوی آنتی‌اکسیدان و بتاکاروتن هم هست. این ترکیبات علاوه بر مبارزه با عفونت می‌توانند سیستم ایمنی بدن را هم تقویت کنند.

۱۹-زردچوبه

این ترکیب به‌عنوان ضدالتهاب در درمان آرتروز و آرتریت روماتوئید استفاده می شود.

۲۰-چای سبز

چای سبز حاوی آنتی اکسیدان اپیگالوکاتچین گالات (EGCG) است. این آنتی‌اکسیدان عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد.

۲۱-پاپایا

یکی دیگر از میوه‌های خوشمزه حاوی ویتامین C است. همچنین حاوی یک آنزیم هضم‌کننده به نام پاپایین هم هست که دارای خواص ضدالتهابی است.

۲۲-کیوی تقویت کننده سیستم بدن

این میوه منبع طبیعی ویتامین C است که گلبول‌های سفید خون را برای مبارزه با عفونت افزایش می‌دهد.

تقویت سسیتم ایمنی با ویتامین سی | مرکز خدمات پرستاری مهرپرورکیوی غنی از مواد زیر است:

  • فولات
  • پتاسیم
  • ویتامین K

۲۳-خانواده ماکیان

ماکیان مانند مرغ و بوقلمون ویتامین B6 فراوانی دارند. این ویتامین برای تشکیل گلبول‌های سفید و قرمز جدید و سالم در خون بسیار مهم است.

۲۴-تخمه آفتاب گردان برای تقویت سیستم ایمنی

تخمه آفتابگردان یک آنتی اکسیدان بسیار قدرتمند است.

سیستم ایمنی بدن را چگونه تقویت کنیم ؟ | مرکز خدمات پرستاری پارسیان مهرپرور

تخمه آفتابگردان سرشار از مواد مغذی زیر می باشد:

  • فسفر
  • منیزیم 
  • ویتامین E
  • ویتامین
  • B6

اگر ماده غذایی دیگری برای تقویت سیستم ایمنی بدن می شناسید، با مخاطبان مرکز مهرپرور در میان بگذارید.

بهترین داروها و مکمل های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

تحقیقات نشان داده اند برخی ویتامین ها و مواد معدنی می توانند باعث بهبود پاسخ ایمنی شوند و از ابتلا به بیماری ها جلوگیری کنند، بنابراین باید توجه داشت که برخی از مکمل ها ممکن است با داروهای مصرفی تداخل داشته باشند و استفاده از برخی مکمل ها برای برخی بیماری ها توصیه نمی شود. دارو ها و مکمل های تقویت سیستم ایمنی بدن به شرح زیر است :

  • سلنیوم
  • کورکومین
  • ویتامین C
  • ویتامین D
  • زینک (روی)
  • ویتامین های گروه B

خلاصه مطلب تقویت سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی بدن مخصوصا در سالمندان موضوعی مهم و در عین حال دشوار است. سیستم ایمنی بدن برای داشتن عملکرد بهتر نیاز به تعادل و هارمونی دارد. این پروسه گاهی طولانی است ، اما این بدان معنا نیست که تاثیر سبک زندگی بر روی سیستم ایمنی اصلا قابل‌توجه نیست . در این مقاله تاثیر رژیم غذایی، سن، استرس روانی و سایر عوامل بر روی واکنش سیستم ایمنی را بررسی کردیم . مطمئناً استفاده از  استراتژی‌های بهترین شیوه برای آغاز فرایند تقویت و بهبود سیستم ایمنی بدن در همه انسانها (کودکان ، بیماران و سالمندان) است. می توانید سوالات و تجربیات خود را در مورد این موضوع در بخش دیدگاه ها با ما به اشترک بگذارید. اگر برای مراقبت از بیمار خود نیاز به مشاوره و یا پرستار بیمار در منزل و بیمارستان دارید به کارشناسان ما پیام دهید.

 

منبع: mehrparvar.com