نحوه محاسبه میزان آب روزانه مورد نیاز بدن

هر ساله افراد بیش از 4 تریلیون متر مکعب آب شیرین می نوشند. احتمالا شنیده اید که روزانه باید 8 لیوان آب در روز بنوشید تا تمام فرایند های بدن عملکرد خوبی داشته باشند.

فرمول و نحوه محاسبه میزان آب مورد نیاز بدن

فرمولی وجود دارد که به شما کمک می کند مقدار آب مورد نیاز بدن خود را محاسبه کنید:

  • مقدار آب مورد نیاز روزانه بر حسب لیتر برابر است با وزن شما برحسب کیلوگرم ضربدر 0.033
  • روش دیگری محاسبه ی میزان نیاز بدن به آب به این شکل است که وزن خود را در عدد 33 ضرب میکنید و سپس عدد بدست آمده که بر حسب میلی لیتر است را به لیتر تبدیل کرده و میزان نیاز بدن خون به آب و مایعات را بدست می آورید.

هنگامی که مقدار را محاسبه کردید می توانید برنامه ای تنظیم کنید تا مقدار آب مورد نیاز را بنوشید؛ به عنوان مثال بهتر است روز خود را با 1-2 لیوان آب به صورت ناشتا شروع کنید.

نوشیدن آب در صبح، انرژی شما را افزایش می دهد و متابولیسم را سریع می کند. همچنین به شما کمک می کند تا در تمام طول روز شاد و سرزنده باشید.

محاسبه آب مورد نیاز بدن

قانون ” 8 لیوان آب در روز” چگونه به وجود آمد؟

تمام اعضای بدن ما از آب تشکیل شده است؛ به عنوان مثال:قلب و مغز از 73 درصد و ریه ها 83 درصد ازآب تشکیل شده اند. همه ما با این ایده که باید روزانه 8 لیوان آب نوشیده شود آشنا هستیم.

با این وجود، نوشیدن این مقدار آب یک قانون نیست بلکه یک پیشنهاد است. در واقع ممکن است بدن شما به مقدار آب کم یا بیشتری نیاز داشته باشد.

آب مورد نیاز بدن و وزن

عواملی که میزان آب مورد نیاز بدن را تحت تاثیر قرار می دهند

پیش از این در مطلب با توجه به وزن تان باید روزانه چه مقدار آب بنوشید؟ در این مورد کامل توضیح دادیم. در ادامه ی این بخش هم به موارد مهم آن پرداخته ایم که شامل:

جنسیت و سن:

بدن هر شخص دارای میزان آب متفاوتی است. بنابراین در سن و جنسیت مختلف به مقدار متفاوتی از آب نیز نیاز دارد.

وزن:

براساس مطالعات، بزرگسالانی که شاخص توده بدنی بالاتری دارند، احتمال کمبود آب در بدن آن ها بیشتر است. همچنین آب علاوه بر هیدراتاسیون کافی ممکن است به شما در کاهش وزن نیز کمک کند.

آب و کاهش وزن

محیط:

اگر در آب وهوای گرم زندگی می کنید بدیهی است که به آب بیشتری احتیاج پیدا کنید. و اگر درنزدیکی دریا یا اقیانوس ساکن هستید، جایی که میزان رطوبت بالاتر است، ارگانیسم شما به مقدار کم تری از آن نیاز دارد.

ورزش:

اگر یک ورزشکار هستید یا به طور منظم ورزش می کنید، بیش از فردی که فعالیت ثابت دارد، عرق خواهید کرد. بنابراین باید مایعاتی را که از دست می دهید جایگزین کنید.

آب مورد نیاز بدن ورزشکار

همچنین شرایطی خاص نیز وجود دارد که میزان آب مورد نیاز بدن را متفاوت می سازد:

بارداری و شیردهی:

مطالعات نشان می دهد که زنان باردار باید بیش از حد معمول آب بنوشند.

وضعیت سلامتی بدن:

مواردی مانند تب یا اسهال باعث از دست دادن سریع تر از حد معمول آب بدن می شود. نوشیدن آب برای پیشگیری از این کمبود مهم است.

اسهال

محصولاتی که می توانند جایگزین آب شوند

اگرچه متخصصان نوشیدن آب شرب را برای تامین مایعات مورد نیاز پیشنهاد می دهند اما برخی افراد نمیتوانند در طول روز به میزان کافی آب بنوشند.

بنابراین می توانند بخشی از آب مصرفی خود را با میوه ها و سبزیجات مختلف که حاوی آب زیادی هستند جایگزین کنند. هندوانه، پرتقال و خیار بیش از 80 درصد از آب تشکیل شده اند.

سوپ ها و نوشیدنی های مختلف مانند قهوه یا چای نیز ممکن است جای چند لیوان آب را بگیرند.

منبع: namnak.com