انواع کلاه

تاریخچه کلاه

اگرچه منشأ دقیق کلاه ناشناخته باقی مانده است، اما آثار باستانی نشان می دهد که کلاه ها را از 3200 سال قبل از میلاد بر سر می گذاشتند. در واقع، یک نقاشی مقبره در تبای مصر باستان به وضوح مردی را با پوشش مخروطی نشان می دهد. مصریان باستان معمولاً سر خود را می تراشیدند و از روسری هایی استفاده می کردند که آنها را خنک نگه می داشت و از آفتاب سوختگی جلوگیری می کرد (بله، حتی مصریان باستان هم درد ناشی از آفتاب سوختگی را بد می دانستند)
در حالی که ما در این راهنما تاریخچه کاملی از انواع کلاه ها ارائه نمی دهیم (تعداد زیادی از کلاه ها در طول تاریخ استفاده می شدند که احتمالاً هرگز دوباره به دنیای مد معرفی نخواهند شد)

کلاه ورزشی/ فعالیت در فضای باز

کسانی که در فضای باز بازی می‌کنند یا در ورزش‌های بیرونی شرکت می‌کنند، می‌دانند که خورشید چقدر می‌تواند مضر باشد و حواس را از بازی منحرف کند. بنابراین، زمانی که کلاه ایمنی استفاده نمی شود، ورزشکاران و شرکت کنندگان با استفاده از کلاه از چشمان و صورت خود در برابر نور خورشید محافظت می کنند.
به این ترتیب، کلاه های زیادی وجود دارند که به طور خاص با لبه های پهن برای قرار گرفتن در معرض آفتاب و سرما طراحی شده اند.

 

• کلاه بالاکلوا Balaclava- یونیسکس، از جنس پشم یا پلی استر

کلاه ورزشی یا فعالیت در فضای باز

 

بهترین دوست علاقه مندان به ورزش در فضای باز، بالاکلوا است که به طور سنتی تمام صورت را می پوشاند و تنها برای چشم ها، سوراخ های بینی و دهان جا می گذارد.

بالاکلوا از آفتاب و هوای سرد محافظت می کند و می توان آنها را زیر کلاه ایمنی پوشید. همچنین به طور گسترده در فیلم‌هایی که توسط سارقان بانک استفاده می‌شوند به تصویر کشیده می‌شوند، اما آنها در اصل دست ساز بوده و در طول جنگ کریمه در سال 1854 به بریتانیا فرستاده شدند تا از صورت خود در برابر هوای سرد محافظت کنند (نام آن از نبرد بالاکلاوا گرفته شده است).

 

کلاه بیسبال – یونیسکس، معمولا از مواد پنبه ای نرم ساخته شده است

 

کلاه بیسبال

 

احتمالاً پرمصرف‌ترین کلاه در سرتاسر جهان، نیکربوکرهای نیویورک است که برای اولین بار در 24 آوریل 1849 کلاه بیسبال را بر سر گذاشتند. اگرچه آنها در اصل از نی ساخته شده بودند، اما به سرعت از کلاه بیسبال ساخته شدند. پنبه نرم، با تاج گرد و منقار سفت. این کلاه ها همچنین به طور رسمی توسط نیروی دریایی ایالات متحده، گارد ساحلی، در بسیاری از نیروهای پلیس و در سرتاسر جهان استفاده می شود،البته در بعضی از نیروهای پلیس مثل پلیس فنلاند از کلاه بیسبال به عنوان یک وسیله شناسایی رسمی استفاده می کند و غیرنظامیان از پوشیدن آن منع می شوند تا با پلیس اشتباه گرفته نشوند.
هم خانم ها و هم آقایان کلاه بیسبال می پوشند، چه در یک رویداد ورزشی شرکت کنند، چه در حال انجام برخی کارها و یا حتی برای دویدن باشند. از این کلاه بسیار متنوع استفاده گسترده می شود.

 

• کلاه باکت- یونیسکس، معمولا از مواد نایلون، پنبه یا پلی استر ساخته می شود

 

کلاه باکت

 

با استفاده از آنها در ارتش ایالات متحده در طول جنگ ویتنام محبوب و رایج شد، اما در اصل به عنوان کلاه پیاده روی ایرلندی شناخته می شد.

کلاه های باکت دارای لبه های شیب دار رو به پایین و محافظت در برابر آفتاب و همچنین محافظت در برابر باران هستند و در بین کشاورزان و ماهیگیران بسیار محبوب هستند.

اخیراً، ریحانا این سبک کلاه را در موزیک ویدیوی “Work” خود به نمایش گذاشته است. جذابیت همیشگی این کلاه به عنوان یک گزینه کاربردی و شیک آن را خواستنی کرده است

 

• کلاه ماهیگیری- یونیسکس، معمولا از مواد نایلون و پلی استر ساخته شده است

 

کلاه ماهیگیری

 

هنگامی که صحبت از فعالیت های آبی به میان می آید، استفاده از کلاهی که محافظت عالی در برابر نور خورشید داشته باشد (در واقع آب منعکس کننده و تقویت کننده نور خورشید است) بیشتر ماهیگیران و قایقرانان کلاه هایی را ترجیح می دهند که از جنس پلی استر و نایلون باشد، چیزی که به راحتی خشک می شود و شکل خود را از دست نمی دهد. عرض لبه بسیار مهم است. مد در اینجا چندان مهم نیست، هر چه لبه پهن تر باشد بهتر است! از لحاظ تاریخی، ماهیگیران از کلاه سطلی و حتی کلاه بیسبال روی آب استفاده می کردند. اخیراً با گسترش آموزش محافظت در برابر آفتاب، کلاه‌های لبه‌دار بسیار پهن بر پایه نایلون محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند، زیرا محافظت بیشتری در برابر آفتاب دارند.

 

کلاه حصیری-یونیسکس، به طور کلی از کاه ساخته شده است

 

کلاه حصیری

 

چه کسی می‌خواهد هنگام کاشت یا هرس درختان و گل‌ها، خورشید به صورت یا گردنش بتابد؟ کلاه باغبانی همیشه محبوب کسانی است که می خواهند کلاه سبک وزن و محافظ در برابر آفتاب داشته باشند. عرض لبه ها متفاوت است، اما معمولاً این کلاه ها از نی ساخته می شوند تا اجازه گردش هوا (سرد نگه داشتن سر) را بدهند و دارای یک بند چانه قابل تنظیم هستند تا در هنگام فعالیت یا باد از سر نیفتند.

 

کلاه آفتابگیر نقاب بلند- یونیسکس، به طور کلی از مواد پنبه یا پلی استر ساخته شده است

 

کلاه آفتابگیر نقاب بلند

 

اگر چه برای استفاده در ورزش طراحی شده اما امروزه معمولاً در سواحل و رویدادهای ورزشی نیز استفاده می‌شود.

این کلاه، کلاهی بدون تاج است که به سادگی از یک گیره یا لبه با بند تشکیل شده است که سر را احاطه کرده است. اما اشکال آن این است که در صورت نیاز پوشنده، قسمت بالای سر را محافظت نمی کند.

یک بست قابل تنظیم در پشت آن، معمولاً آنها را محکم نگه میدارد.

کلاه مد

اگرچه استفاده از کلاه بعنوان مد در قرن گذشته تغییر کرده است اما حتی کلاه هایی که به منظور محافظت در برابر آفتاب استفاده می شوند در همه اشکال و رنگ ها به طور منحصر به فرد حس وسبک شخصی هر فرد را بیان می کند.
اگر اخیراً در اینستاگرام بوده اید یا یک موزیک ویدیو را تماشا کرده اید، خواهید دید که دنیای مد و اینفلوئنسر تصمیم گرفته است که کلاه ها را بازگرداند! با یک جستجوی ساده متوجه می شوید که کلاه ها بهترین لوازم جانبی و اکسسوری هستند. بیایید در مورد برخی از کلاه های مد که در خیابان ها و سواحل می بینیم صحبت کنیم!

کلاه حصیری – فلاپی- برای خانم ها از جنس نی یا پلی استر ساخته شده است

کلاه حصیری

کلاه حصیری – فلاپی لبه پهن همه کاره که محافظی عالی در برابر نور خورشید است، می توانید آن را به سادگی با یک لباس شنا به سر کنید. این کلاه بیشتر از نی ساخته شده است، اما می تواند با مواد دیگری مانند پشم و پلی استر نیز ساخته شود، به دلیل داشتن لبه وسیع محافظ در برابر نور خورشید، یکی از وسایل ضروری برای تابستان است! عالی برای یک روز در ساحل یا با یک عینک آفتابی بزرگ در کافه مورد علاقه شما.

کلاه وسترن – یونیسکس، بیشتر توسط مردان پوشیده می شود و از نمد و پشم ساخته شده است

 

کلاه وسترن

کلاه های وسترن که به نام های کابوی یا کلاه گاوچران نیز شناخته می شود، تاج بلند مشخصی با لبه های پهن دارند و یک مشخصه برای کابوی های آمریکایی هستند.

این کلاه به دلیل نمایش در فیلم های وسترن در اواسط قرن نوزدهم مشهور شدند، اما امروزه هنوز هم توسط دامداران، گاوچران، کشاورزان، دوستداران مد، و البته شرکت کنندگان در بازی Rodeo یا کسانی که با اسب کار می کنند استفاده میشود!

لبه‌های پهن آن ضد آفتاب هستند و عموما ضد آب هستند. در واقع، هنگامی که USS Maine در سال 1989 غرق شد، یکی از این کلاه ها سال بعد از لاشه هواپیما بیرون کشیده شد و پس از پاکسازی از کپک و … عملاً آسیبی ندید!
پیچ و تاب های مدرن روی کلاه کابوی شامل سگک و کمان است و جنس آن از نمد، پشم و کمتر از همه چرم است (همانطور که می توان تصور کرد، چرم می تواند داغ باشد). سایه های قهوه ای، بژ و مشکی بیشتر رایج هستند. رونالد ریگان، رئیس جمهور سابق ایالات متحده هم از آن استفاده میکرد.

کلاه اروپایی مجذوب کننده – ساخته شده برای زنان، و به طور کلی شاز مواد پلی استر ساخته شده است

 

کلاه اروپایی

چه کسی می تواند به تصویری از خانواده سلطنتی مدرن در انگلستان نگاه کند بدون اینکه فوراً به سرهای کوچک، استادانه و پرآذین جدا از سرهای ظریف زنانه توجه کند؟

استفاده از کلاه را برای مناسبت‌های رسمی، مانند عروسی یا جشن تعمید از جمله آداب لباس پوشیدن در انگلستان و بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر می باشد.

این کلاه مجذوب کننده اساساً کلاهی هستند بدون لبه یا تاج (و معمولاً با قطر حدود 4 اینچ یا کمتر) که اغلب با گل، مهره و یا پر تزئین می شوند و با لباس پوشنده هماهنگ می شوند تا لباس او را کامل کنند.

کلاه فدورا و پاناما – یونیسکس، از جنس نی یا مواد نمدی

 

کلاه فدورا و پاناما

نام کلاه فدورا برگرفته از نمایشنامه «فدورا» نوشته نویسنده فرانسوی ویکتورین ساردو در سال 1892 است. او نقش پرنسس فدورا رومانوف را برای بازیگر مشهور آن زمان سارا برنهارت نوشت. در آن زمان، او کلاهی با لبه نرم وسط چین بر سر داشت.

این کلاه به زودی مد محبوبی برای زنان به ویژه فعالان حقوق زنان شد و در سال 1924 پس از استفاده شاهزاده ادوارد بریتانیا توسط مردان نیز مرسوم شد.

این کلاه طرفداران زیادی در میان جامعه هنری و موسیقی دارد و توسط افرادی مانند همفری بوگارت و فرانک سیناترا پوشیده شده است و بعداً توسط مایکل جکسون، بریتنی اسپیرز و جاستین تیمبرلیک نیز مورد استفاده قرار گرفت.
فدورا دارای لبه پهن و تاج به هم چسبیده که یک روبان نیز دارد. یک فدورا واقعی از نظر تاریخی از نمد یا پشم ساخته شده است.

کلاه فدورا و پاناما

کلاه پاناما از یک نی مخصوص سبک وزن و رنگ روشن از نخل توکیلا ساخته شده است.

 

کلاه دربی – برای زبان و از جنس نی یا پلی استر

 

کلاه دربی

درسفر به کنتاکی یا دلمار کلاه های مد روز که معمولاً در روز افتتاحیه مشاهده می شوند کلاههایی با لبه های پهن و چشمگیر و رنگ های سرگرم کننده چشم نوازی میکند.

 

کلاه دربی

این سبک که توسط آدری هپبورن در فیلم صبحانه در تیفانی و در سال 1961 رایج شد، به نظر می رسد که شکلی شبیه به آباژور دارد و محافظی عالی در برابر آفتاب و سبکی دراماتیک برای هر لباسی ارائه می دهد.

کلاه قایقران – یونیسکس، از جنس کاه

 

کلاه قایقران

جای تعجب نیست که به دلیل جذابیت این کلاه، کلاه قایقران احتمالاً پر عکس‌ترین کلاه اینستاگرام است. همانطور که قابل مشاهده است جذابیت زیاد و اروپایی نیز دارد، نظر شما چیست؟ خود کوکو شانل به این سبک کلاه علاقه زیادی داشت و اغلب آن را می پوشید.

کلاه قایقران

کلاه قایقران در اصل به عنوان یک کلاه نیمه رسمی مردانه شناخته می شود، توسط زنان نیز پذیرفته شده است. امروزه معمولاً بخشی از یونیفورم مدارس پسرانه در سراسر انگلستان، آفریقای جنوبی، نیوزلند و استرالیا است.

 

کلاه روزنامه فروش – یونیسکس، از جنس توئید یا نمد

 

کلاه روزنامه فروش

این کلاه در آن زمان عمدتاً از پارچه‌های توید ساخته می‌شد و به این دلیل بسیاری آن را به‌عنوان کلاه تخت می‌شناختند.

با نمایش سریال Peaky Blinders در سال 2013 که در آن بسیاری از شخصیت‌های اصلی در سرتاسر نمایش کلاه‌های پسران روزنامه‌نگار بر سر می‌گذارند، نیز محبوب شد.
امروزه، حتی خانواده سلطنتی آن را به سبک مدرنی که در شاهزاده ویلیام دیده می شود و از پارچه های مختلف به غیر از توید اصلی آن، از پشم گرفته تا چرم، طراحی شده است.

کلاه برت – یونیسکس، به طور کلی از مواد نمدی یا پشم ساخته شده است

 

کلاه برت

کلاهی تاجدار نرم، گرد و مسطح که زمانی در اروپا به عنوان کلاه دهقانی شناخته می‌شد، (کشاورزان و هنرمندان معمولاً استفاده میکردند، زیرا تهیه نمد بسیار آسان و ارزان بود)

در فرهنگ پاپ، ما افرادی مانند بریژیت باردو و بیانسه را می‌شناسیم که از این کلاه های شیک استفاده کرده اند.

کلاه جعبه قرص – مناسب زنان و از جنس مواد نمدی یا پشم

 

کلاه جعبه قرص

 

کلاهی به نام جعبه های قرص؟ مانند ظروف حاوی قرص؟

این مدل کلاه در دهه 1930 زمانی که طراحان کلاه سبک جدیدی از سادگی و ظرافت در پوشش سر را خلق کردند مورد استفاده قرار گرفت.