در مقاله امروز می‌خواهیم به پارچه مناسب برای انواع فصل‌ها بپردازیم. فصل‌های زمستان و تابستان که می‌آید اولین چیزی که به ذهن می رسد واقعا این است که چه جنس لباسی برای پوشیدن در این فصول مناسب است و در واقع بدن با آن‌ها احساس راحتی بیشتری دارد؟ بسیاری از افراد در تابستان و زمستان با استفاده از جنس‌های متفاوت از لباس سعی دارند تا در این فصول بسته به آب و هوای پیش رو جوی راحت برای بدن خود ایجاد کنند، اما بسیاری از پارچه‌هایی که ما برای لباس انتخاب می‌کنیم شاید در نگاه اول مناسب برای ما باشند اما هر یک دارای معایبی هستند که همواره در فصول مختلف با آنها دست و پنجه نرم می‌کنیم.

مثلا پارچه‌هایی از جنس ویسکوز بسیار نرم و لطیف و نازک هستند، و اکثر افراد تصور می‌کنند این پارچه‌ها بسیار مناسب برای تابستان هستند، در صورتی که پارچه‌های ویسکوز به دلیل آنکه عرق را درخود نگه می‌دارند اصلا مناسب برای تابستان نخواهند بود. یا بسیاری از ما در فصل زمستان برای ایجاد گرمای مورد نیاز چندین لباس را بر روی یکدیگر می‌پوشیم، یادتان باشد برای آنکه در فصل زمستان گرمای مورد نیاز را بدست آورید باید پارچه مناسب برای انواع فصل‌ها را بشناسید.

پارچه متناسب با فصل بهار

برای بهار چه لباسی بخریم؟ فصل بهار که می‌شود، وقتش است که لباس‌های پشمی را توی چمدان بگذارید، چند قرص نفتالین لابه لای لباس‌ها بگذارید و آنها را روانه انباری کنید. در این وقت‌ها است که ویترین رنگارنگ لباس فروشی‌ها شما را وسوسه می‌کند که به خرید لباس بهاری بروید. در اولین بخش این مقاله “پارچه مناسب برای انواع فصل‌ها” به اولین فصل سال یعنی بهار می‌پردازیم.

لباس‌های نخی و پنبه‌ای

این جنس لباس یکی از پرطرفدارترین پارچه‌ها و بهترین جایگزین لباس‌های زمستانی برای پوشش در فصل بهار است. لباس‌هایی از این جنس به دلیل خاصیت قابل تنفس بودن پارچه‌اش که قابلیت رد و بدل کردن هوا را دارد، مانع از ایجاد عرق روی سطح پوست شده و بهترین پارچه‌ای است که هوای گرم را بین پوست بدن و لباس نگه نمی‌دارد. از طرفی نرم و لطیف بودن آن به خاطر ظرافت به کار رفته در پارچه احساس راحتی و سبکی ویژه‌ای به شما می‌بخشد. تنها عیب این جنس لباس‌ها این است که معمولاً دوام کمی در برابر استفاده مداوم و شست وشو دارد و شکل ظاهری آن خیلی زود تغییر می‌کند. با این حال بهترین انتخاب برای لذت بردن از بهار و هوای آن همین جنس لباس‌هاست.

لباس‌های کتان

این جنس پارچه هم که هواداران زیادی به ویژه در بین آقایان دارد به دلیل نگه نداشتن گرما میان پوست بدن و خود یکی از گزینه‌های اصلی پوشش در فصل خوش بهار است. شاید کمتر شنیده باشید، اما لباس‌هایی از جنس کتان مرغوب بدن شما را تازه و خنک نگه می‌دارد. پس برای رفتن به محل کار یا مهمانی حتما پوشیدن کت‌های کتان و بهاری را تجربه کنید. خانم‌ها هم می‌توانند با شلوار و مانتوهایی از این جنس و با رنگ روشن پوشش خود را بهاری کنند. البته با درنظر گرفتن این نکته که این لباس‌ها براحتی چروک می‌شود و ظاهر بدی به خود می‌گیرد. اما در برابر همه ویژگی‌های مثبت و راحتی این جنس لباس، می‌شود از تنها ایراد آن چشم‌پوشی کرد.

پارچه لی کاغذی

یکی دیگر از پارچه‌هایی که برای دوخت انواع لباس مردانه و زنانه کاربرد دارد همان پارچه لی کاغذی یا تنسل است. این پارچه معمولا از جنس پنبه تهیه می‌شود و نمونه‌های مرغوب‌تر آن از ویسکوز هستند. رنگ بندی شاد و ملایم آن در اکثر مانتو‌های تابستانی استفاده می‌شود. این پارچه به صورت چاپی نیز تولید می‌شود و طرح‌های گلدار آن در بازار موجود است.

فاستونی

این پارچه معمولا از الیاف طبیعی پشم تهیه می‌شود و برای مانتو‌های رسمی انتخاب بسیار ایده‌آلی است. مانتوهای دوخته شده با پارچه فاستونی فرم و حالت خود را در زمان کوتاهی از دست نمی‌دهند و برای مانتوهای اداری مانند بانک‌ها بسیار مناسب هستند. هر چند که نمونه‌های اعلا و شیک آن در مانتوهای غیر اداری نیز کاربرد دارد. قیمت این پارچه مانتویی با توجه به کیفیت و درجه‌بندی آن از ارزان تا خیلی گران در بازار موجود است. از آنجایی که پارچه فاستونی از پشم تهیه می‌شود انتخاب آن برای فصل زمستان مناسب‌تر است اما اگر می‌خواهید از این پارچه برای مانتو بهاره خود انتخاب کنید به سراغ مدل‌های ظریف‌تر با نخ‌های نازک بروید تا زیبایی و ظرافت بیشتری داشته باشند.

بهترین انواع پارچه برای تابستان

در بخش دوم مقاله “پارچه مناسب برای انواع فصل‌ها” به فصل گرم و داغ تابستان میپردازیم. از انواع پارچه برای تابستان برای تن‌پوش‌های مردانه و زنانه که خنک باشد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پنبه (cotton) پراستفاده‌ترین الیاف طبیعی در جهان است. پارچه‌های نخ‌پنبه انواع و کیفیت‌های مختلفی دارند. خصوصاً از لحاظ نوع بافت و وزن بسیار متنوع‌اند. اما برای تابستان تنها پارچه‌های نخ‌پنبه‌ای سبک را پیشنهاد می‌کنیم که گرما را قابل‌تحمل‌تر می‌کنند. پارچه‌های نخ‌پنبه برای انواع پوشاک مردانه و زنانه، از تی‌شرت و بلوز گرفته تا پیراهن و مانتو، و برای آب‌وهوای هم خشک و هم مرطوب مناسب‌اند.

تنفس‌پذیر

پنبه الیاف فوق‌العاده تنفس‌پذیری است. یعنی از قابلیت عبور جریان هوا برخوردار است و نمی‌گذارد که گرما بین بدن و لباس‌ باقی بماند.

نرم و سبک

اما مقاوم پارچه‌های نخ‌پنبه با اینکه می‌توانند خیلی سبک و نازک باشند، اما از استخوان‌بندی خوبی برخوردارند.

چروک‌پذیری

بالا بدترین عیب پارچه‌های نخ‌پنبه این است که زیاد چروک می‌شوند. پس اگر از اتوکردن لباس در روزهای گرم تابستان بدتان می‌آید، لباس‌‌های نخ‌پنبه احتمالا روی اعصاب‌تان خواهند بود! اما پارچه‌های نخ‌پنبه با درصدی پلی‌استر کمتر چروک‌ می‌خورند.

آبرفت

پارچه‌های نخ‌پنبه معمولا آبرفت دارند. برای دوخت پارچه‌هایی که شاید براثر شست‌وشو آب بروند، بهتر است پارچه را قبل از تحویل به خیاط آب بزنید.

کتان

کتان (linen) یا لینِن محبوب‌ترین انواع پارچه برای تابستان است که از الیاف طبیعی گیاه کتان بافته می‌شود. کتان تن‌خور شیکی دارد و به‌نسبت پارچه‌های نخی دیرتر از ریخت می‌افتد. پارچه کتان برای کت‌وشلوار غیررسمی تابستانی انتخاب معرکه‌ای است. راحت و خنک و درعین‌حال خوش‌تیپانه! برای خانم‌های گشادپوش هم مانتوی کتان با استایل مینیمال را در تابستان پیشنهاد می‌کنیم.

مقاوم و بادوام

کمتر پیش می‌آید که از لباس‌های جنس کتان زود دل‌زده شویم. شاید چون کتان در مقایسه با نخ‌پنبه بارها مقاوم‌تر و بادوام‌تر است و تا سال‌ها خوش‌ریخت باقی می‌ماند.

بسیار خنک

کتان پارچه ذاتاً تنفس‌پذیری است و با عبور هوا رطوبت بدن را می‌گیرد. خیلی هم زود خشک می‌شود.

چروک‌پذیری بالا

کتان پارچه بسیار چروک‌پذیری است. دقیقا به همین دلیل خیلی از خانم‌ها و آقایان تمایلی به پوشیدن مانتو یا بلوز کتان ندارند. اما الیاف کتان به‌مرور براثر استفاده منعطف‌تر می‌شوند و درنتیجه کمتر چروک می‌خورند. این را هم بدانید که بلوزهای مردانه کتان اتفاقا با اندکی چروک ظاهر خوش‌ریخت‌تری پیدا می‌کنند!

شیرشکری

از اسمش تعجب نکنید! به احتمال زیاد با پارچه‌های شیرشکری (seersucker) آشنایی دارید و تابه‌حال فقط اسمش را نمی‌دانستید. شیرشکری پارچه نرم و سبکی از خانواده نخ‌پنبه است و با طرح راه‌راه چروکی شناخته می‌شود. بافت تاروپود پارچه‌های شیرشکری به‌گونه‌ای است که به‌خودی‌خود حالت چروکی ریزی دارند. این جنس پارچه‌ها معمولا در رنگ‌های پاستلی (رنگ‌های ملیح و ملایم) تولید می‌شوند و جذابیت منحصربه‌فردی به لباس‌های تابستانی می‌بخشند.

خنک و بادوام

پارچه‌های شیرشکری تنفس‌پذیرند و خصوصا برای مناطق شرجی بسیار مناسب‌اند. مهم‌تر اینکه براثر شست‌وشوی مکرر زود از ریخت نمی‌افتند و از دوام خوبی برخورداند.

شَمبرِی

برای جین‌پوش‌ها شمبری (chambray) به‌دلیل ظاهر جین‌مانندش بهترین انتخاب تابستانی است. اگر به متن پارچه‌های شمبری خوب دقت کنید، خواهید دید که با پود سفید و تارهای رنگی بافته شده‌اند. اما از لحاظ نوع بافت تاروپود با حتی جین‌های سبک و گِرَم‌پایین فرق دارند. پارچه‌های شمبری می‌توانند صددرصد نخ‌پنبه یا ترکیبی شامل درصدی الیاف کتان یا پلی‌استر باشند. رنگ‌شان هم معمولا طیفی از آبی است.

جین‌مانند اما سبک

پارچه جین به‌دلیل سنگین‌بودن انتخاب مناسبی برای اوقات گرم سال نیست. اما لباس‌های جنس شمبری بااینکه شبیه جین به‌نظر می‌رسند، بسیار سبک‌تر و خنک‌ترند و برای گرمای خشک و شرجی گزینه به‌مراتب بهتری نسبت به جین محسوب می‌شوند.

بدترین انواع پارچه برای تابستان

چند نمونه از رایج‌ترین پارچه‌های تابستانی خنک را برایتان گفتیم. اما پارچه‌هایی هم هستند که باوجود سبکی و مزیت‌هایی همچون چروک‌نشدن به اندازه پارچه‌های الیاف‌طبیعی برای تابستان مناسب نیستند.

نایلون

نایلون جزو الیاف کاملا مصنوعی است. لباس‌های نایلونی چون جاذب و تنفس‌پذیر نیستند، شدیدا گرم و خیس عرق‌مان می‌کنند.

پلی‌استر

پارچه‌های حاوی الیاف پلی‌استر تنها مزیت‌شان این است که کمتر چروک می‌خورند. اما ضدآب‌ و غیرقابل‌تنفس‌اند و به‌جای جذب و تبخیر عرق باعث می‌شوند که همه گرما بین لباس و بدن باقی بماند و از شدت عرق احساس خیسی کنیم. حتی پارچه‌های الیاف طبیعی با ترکیب پلی‌استر هم به قدر کافی جاذب نیستند.

ریون

از ریون یا ویسکوز معمولا برای دوخت لباس‌های ظریف و سبک استفاده می‌شود. اما به‌هرحال ریون هم مثل سایر الیاف مصنوعی گرما را از بین بدن و لباس بیرون نمی‌دهد و جاذب عرق نیست.

پارچه‌های زیبا در فصل آرام بخش پاییز

در بخش سوم مقاله ”پارچه مناسب برای انواع فصل‌ها” به پارچه‌های پاییزی می‌پردازیم. یکی از فصل‌هایی که طبق اصول مد می‌توان با ترکیب رنگ و لباس‌های زیبا مانور دهیم، پاییز است. این فصل زیبا علاوه بر زیبایی‌هایش سختی‌هایی هم به همراه دارند مثل سرما و یخبندان، شیوع بیماری‌های فصلی و …

ابتدا باید دانست که پوشاک مناسب هر فصل مستقیماٌ با دو ویژگی یعنی نوع و جنس رابطه مستقیم دارد. برای بسیاری از مردم، در فصل سرد، گرم نگه داشتن خود بیشتر از شیک بودن اهمیت دارد. ولی اگر از جنس مناسب برای لباس‌هایتان انتخاب کنید هم می‌توانید خود را گرم نگه دارید هم شیک باشید. این نکته را به یاد داشته باشید که پوشیدن چندین لباس روی هم بصورتی که قوانین چند لایه‌ای رعایت نشود یک اشتباه بزرگ است! اگر این کار را برای محافظت در برابر سرما انجام می‌دهید اگر جنس لباس را مناسب انتخاب کنید دیگر نیازی به پوشیدن این همه لباس روی هم نیست.

پارچه فاستونی

این پارچه قرن‌هاست که برای لباس زمستانی و پائیزی بکار می‌رود. برای اولین بار این پارچه در شهر بوستون آمریکا تولید شد و بعد در ایران به نام فاستونی شهرت یافت. در بریتانیا برای چند دهه فاستونی فقط توسط افرادی که در جامعه سطح بالایی داشتن پوشیده می‌شد اما حتی با دموکراتیزه شدن صنعت مد و فشن جایگاه خود را از دست نداد. این پارچه بسیار قوی، زیبا، با دوام است. فاستونی در طرح‌ها مختلف و با درصدهای از الیاف تولید می‌شود. الیاف پارچه‌های فاستونی از ترکیب پشم، کرک و یا مواد پلی‌استر تولید می‌شود.

پارچه‌های که درصد پشم بیشتری دارند نرم‌تر و لطیف‌تر هستند و از فاستونی‌های که ویسکوز دارند سنگین‌تر می‌باشند. از فاستونی برای دوخت کت و شلوار در تمام کشورهای دنیا استفاده می‌شود. البته خانم‌ها را در خرید فاستونی نادیده گرفت و چون بیشترین طرفداران فاستونی خانم‌ها هستند و برای دوخت مانتو و کت و دامن از فاستونی استفاده می‌کنند.

پارچه مخمل

نوعی پارچه کرکی که از ابریشم، پنبه، کتان یا پشم تولید می‌شود. پارچه مخمل جزء پارچه‌های اشرافی و لوکس محسوب می‌شود. پارچه مخمل در انواع مختلف وجود دارد که عبارتند از Velvet، Velveteen ، Velour و … که متریال نوع‌های مختلف مخمل نیز کمی با هم متفاوت است اما پنبه جزء الیافی هست که در بیشتر مخمل‌ها استفاده می‌شود. پارچه مخمل کبریتی بدلیل ضخامتی که دارد برای فصل سرما مناسب می‌باشد. از پارچه مخمل کبریتی برای مانتو پاییزه، شلوارهای مردانه و زنانه و … استفاده می‌شود.

پارچه ابریشم

این پارچه جزء پارچه‌هایی هست که در تابستان خنک و در زمستان گرم می‌کند. پارچه ابریشم در واقع از یک ماده طبیعی بسیار قوی تهیه می‌شود و جزء مرغوب‌ترین پارچه‌ها می‌باشد و برای لباس رسمی و مجلسی استفاده می‌شود. پارچه ابریشم طبیعی به نگهداری بسیار نیاز دارد. ابریشم مصنوعی از ترکیب ابریشم با مواد دیگر تولید می‌شود که شباهت زیادی به ابریشم طبیعی دارد. پارچه ابریشم هند در سراسر چهان محبوب‌ترین است. در حال حاضر ایالات متحده آمریکا، فرانسه و ایتالیا تولید‌کنندگان عمده ابریشم در جهان هستند.

پارچه پلار

پارچه پلار ترکیبی از پلی استر و پنبه و کرک مصنوعی می‌‌باشد. این پارچه در مقابل باد و باران تا حد زیادی مقاوم است و بسیار سریع خشک می‌شود. دوام زیاد، چین و چروک نیز پیدا نمی‌کند. از این پارچه برای سویشرت استفاده می‌شود و برای فصل پاییز پرکاربرد می‌باشد.

پارچه کشمیر

پارچه کشمیر بافتی از بز کشمیر یا دیگر انواع بز بدست می‌آید. کشمیر بافت قوی، سبک و نرمی دارد. لباس‌های که از پارچه کشمیر درست می شود به عنوان یک عایق قوی عمل می‌کند. پارچه کشمیر با الیاف نرم . لطیفش شناخته می‌شود، که بصورت طبیعی پوشش سبک و بدون پرزی را فراهم می‌کند. پارچه پشم آنگورا را نیز به اسم کشمیر می‌شناسند. پارچه کشمیر در طرح‌های چهارخونه ریز و درشت، راه راه و ساده موجود است.

محبوب‌ترین پارچه‌ها برای زمستان

در بخش چهارم مقاله “پارچه مناسب برای انواع فصل‌ها” به پارچه‎‌های زمستانی میپردازیم. مد هر فصل ترکیبی خلاقانه از الگوی لباس، جنس پارچه و رنگ پارچه است که از کنار هم قرار گرفتن این سه خصیصه کلکسیون‌های منحصر به فردی برای هر فصل طراحی می‌شود. در مورد رنگ و مدل لباس محبوب در هر فصل مطالب زیادی منتشر می‌شود اما انتخاب پارچه مناسب هر فصل چالشی است که هر تولید‌کننده در خلق مجموعه‌ی فصلی خود با آن مواجه می‌شود. سالن‌های مد لباس برای زمستان ۲۰۱۷/۲۰۱۸ شاهد استفاده هوشمند از پارچه‌های خاصی بودند که به تفکیک مردانه و زنانه به مرور آن‌ها می پردازیم.

پارچه‌های زمستانی برای لباس‌های مردانه

امسال دنیای مد در انتخاب پارچه‌های زمستانی مناسب لباس مردان به ترکیب ایده‌های جدید با حال و هوای کلاسیک و قدیمی پرداخته است. در این فصل رنگ‌های کلاسیک مردانه‌ایی مانند طوسی، مشکی،آبی و طیف‌های گرم قهوه‌ایی، شرابی و کاراملی به دلیل تطبیق پذیری بی‌نظیرشان با دیگر رنگ‌ها مورد توجه ویژه‌ایی هستند که بر روی پارچه‌های فاستونی و پشمی ضخیم زمستانه جلوه‌ی جدیدی از خود را به نمایش در آورده‌اند.

لباس‌های بافته شده از الیاف پشمی مرغوب و شانه شده مهم‌ترین پیشنهاد برای سردترین روزهای سال هستند، پارچه‌های لنین وپارچه‌های سبک‌تر بافته شده از  مخلوط پنبه و پشم با رنگ‌های گرمی از خانواده آبی و طوسی و قهوه‌ای برای دوخت ژاکت‌های اسپرت و ترکیب آزاد توصیه می‌شود. پارچه‌های مخمل نیز همچون سال‌های پیش جایگاه خود را در کلکسیون‌های زمستانه حفظ کرده‌اند و ذهن را به مدل‌های اصیل دهه‌ی هفتاد میلادی می‌برد. مخمل کبریتی در رنگ‌های طیف کرمی در کنار رنگ قرمز آجری برای هر نوع لباسی در این فصل مناسب است.

رنگ سفید شیری برای بلوز‌های یقه اسکی که با شلوار مخملی و کت‌های اسپرت و آزاد در رنگ‌های گرم از طیف آبی خاکستری و قهوه‌ایی ست شده‌اند از پیشنهاد‌های دیگر پارچه‌های زمستانی امسال است. پارچه سولارو بهترین انتخاب امسال برای کت و شلوار‌های گرم زمستانی است ترکیب رنگ ویژه غروب آفتاب در هم‌نشینی با الیاف لطیف و شانه شده پشمی ظاهری چشم‌گیر به این کت و شلوار زمستانی می‌دهد. پارچه‌های بافته شده از پشم شتر آمریکایی (آلپاکا) با رنگ شتری از گران‌ترین و منحصر به فرد‌ترین پیشنهاد‌های امسال برای لباس‌های مردانه می‌باشد که برای دوخت کت‌های مردانه با جیب‌های پاکتی و کمر بند پهن در نظر گرفته می‌شوند.

پارچه‌های زمستانی برای لباس‌های زنانه

دنیای مد امسال برای کمدهای خانم‌ها  از ترکیب پارچه‌های گرم زمستان در رنگ‌ها و مدل‌های مختلف پیشنهاداتی دارد. پارچه‌های موهری بافته شده از نخ‌های گرم و نرم بلند پشمی در کنار نخ‌های بوکله و فانتزی در دو صورت بافت‌های تاری و پودی و حلقوی محبوب‌ترین پارچه معرفی شده امسال هستند که اکثرا با رنگ‌های طوسی و شیدهای طبیعی و کمرنگ معرفی شده‌اند. کت‌های پشمی ابریشمی از شاخص‌ترین المان‌های مد زمستان امسال هستند.

پارچه‌های زمستانی دو رو و کلاسیک

دو رو و کلاسیک بافته شده توسط مینی ژاکارد نیز از پدیده‌های امسال هستند که دسته‌ایی از آن‌ها هر دو رو بافت ساده و یک رنگ دارند و دسته‌ایی دیگر در یک طرف با بافت‌های مدل دار و چند رنگ و از طرفی دیگر ساده و یکرنگ بافته شده‌اند. رنگ‌های دودی و تکمیل ضد آب مربوط به این پارچه‌ها ، این مجموعه را برای فصول بارانی و مرطوب تبدیل به پیشنهادی مطلوب و دلچسب کرده است.

پارچه‌های زمستانی دو رو با نقش و نگار

پارچه های زمستانی دو رو که در هر طرف نقش و نگار خاص و ویژه ای دارند و ترکیبی از بافت های ساده و جرسی هستند با الیاف ضخیم تر پشمی علاوه بر ظاهری منطبق و مد روز ، کار کردی مناسب و مطلوب را نیز به دست می دهد. استفاده از نخ‌های فانتزی مانند نخ‌های طلایی و نقره‌ایی امسال هم طرفداران ویژه‌ی خود را دارد. این نخ‌ها جلوه‌ایی لوکس و قیمتی به پارچه‌های زمستانی می‌دهد و در کنار نخ‌های زخیم در بافت ژاکارد پارچه‌هایی ویژه و خاص را به دنبای لباس بانوان معرفی می‌کنند.

نقش و نگار‌های ظریف و مینیاتوری و موتیف‌ها (Pattern) کوچک و کلاسیک که در فصل گذشته نیز مورد استفاده طراحان لباس بودند در فصل زمستان نیز یکی از بخش‌های اصلی این کلکسیون می‌باشد. طرح‌های گرافیکی پر تکرار غالباً در رنگ‌های سیاه سفید در بافت پارچه‌های زمستانی  پشمی ظریف به کار رفته‌اند و امسال نیز طرفداران خاص خود را دارند.

اگر حساسیت پوستی دارید…

بهترین توصیه به شما انتخاب الیاف هیپوآلرژیک است. اگر معمولا چشمانتان قرمز می‌شود و خارش گلو و آبریزش بینی دارید، بهتر است دور لباس‌هایی از جنس پشم را خط بکشید و از لباس‌هایی استفاده کنید که برچسب ضد حساسیت دارند. این اصطلاح امروز کاربردهای وسیعی دارد و در محصولات آرایشی غذایی و … به کار می‌رود، گرچه برخلاف تئوری، عملا صد در صد ایمن نیست. این نوع محصولات تا حدی از بروز حساسیت پیشگیری می‌کنند اما قطعا درمان آن نیستند. میان الیاف طبیعی بهترین نوع کتان است. وقتی برای فرزند آلرژیک خود لباس کتانی می‌خرید، مطمئن شوید از رنگ شیمیایی برای رنگ کردن آن استفاده نشده باشد. در ضمن برخی از تزئینات روی لباس، خود می تواند حساسیت زا باشد.

 

منبع: virgool.io